Beperken van stimuli is het meest effectieve middel tegen chronische slapeloosheid. Dit blijkt onder andere uit studies gepubliceerd in Behavior Modification (1998) en gedaan door de Amerikaanse Academy of Sleep Medicine (2006).

Op de volgende manier kun je deze stimuli verminderen:

  1. Draai je wekker om. Heb je een klok of wekker in je kamer, draai deze om, zodat je die niet kunt zien.
  2. Blijf op tot je je slaperig voelt, je moet gapen, je ogen zwaar worden en je wegzakt.
  3. Als je na 20 minuten nog steeds wakker bent: sta op en ga dan iets saais of kalmerends doen: een ontspanningsoefening. Kijk in ieder geva niet naar een beeldscherm!
  4. Blijf op tot je je weer slaperig voelt en ga daarna naar bed.
  5. Herhaal de stappen 2 tot en met 4 tot je in slaap valt.
  6. Sta elke dag op hetzelfde tijdstip op. Zo went je lichaam aan een vast schema en val je ’s avonds vlotter in slaap.

Werken deze tips niet? Het zou kunnen zijn dat er dan sprake is van chronische stress. MindKing heeft een programma ontwikkeld waarin je leert om 24 uur per dag je stress-systeem te reguleren! Hierin zit een aantal onderdelen waardoor je beter leert met slapen en niet slapen om te gaan. We maken daarbij onder andere gebruik van de slaaprobot van Somnox. Meer informatie over dit programma: klik hier!