Je hebt vast weleens van een HRV-meter gehoord. Waar een HRV-meter vroeger alleen toegankelijk was voor medische experts, is het nu eenvoudig te verkrijgen. Vaak maken sporters van deze meting gebruik om vooruitgang te boeken met hun trainingsschema. De kennis die je krijgt van een HRV-meter kan je in je voordeel gebruiken. Deze kennis is niet alleen relevant voor sporters, maar kan ook gebruikt worden om (chronische) stress te reguleren. Maar wat is HRV precies? En hoe werkt dat om (chronische) stress tegen te gaan? Wij leggen het uit!

Hartslagvariabiliteit

HRV staat voor Heart Rate Variability, oftewel hartslagvariabiliteit. Dit is niet hetzelfde als je hartslag. Je hartslag verwijst naar het aantal keren dat je hart per minuut slaat. Je hartslagvariabiliteit geeft de tijd tussen elke hartslag aan. De tijd tussen opeenvolgende hartslagen verschilt altijd en wordt uitgedrukt in milliseconden. Er zijn verschillende factoren die hier invloed op kunnen hebben.

Factoren die je HRV-scores kunnen beïnvloeden

Doorgaans is het interval tussen je hartslagen korter wanneer je inademt en langer wanneer je uitademt. Er zijn diverse andere factoren die een verandering in je HRV-scores kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld:

  • Leeftijd en geslacht
  • Genetica
  • Hormonen
  • Metabolisme
  • Stress
  • Kwaliteit van je slaap en slaapgewoontes
  • Chronische aandoeningen

Wat zegt een HRV-score?

Met de HRV-scores krijg je inzicht in hoe goed je lichaam is in het switchen van stress naar herstel. Een hoge variabiliteit wordt geassocieerd met een betere gezondheid. Een hoge HRV-score duidt namelijk op ontspanning, een lage score op stress. Aangezien deze scores continue veranderen kunnen dagelijkse metingen op hetzelfde moment informatie opleveren over je HRV-baseline. Deze baseline geeft inzicht in de actuele stand van stress. Wanneer deze baseline daalt, geeft dit de indicatie van een toename en mogelijk een ophoping van stress. Het is de bedoeling dat gezocht wordt naar de oorzaak van deze (chronische) stress en dit aan te pakken. Door blijvend je HRV-waarden in de gaten te houden zie je of een verandering in leefstijl er daadwerkelijk voor zorgt dat je minder stress ervaart. Het doel is om een hoge HRV-baseline tot stand te brengen.

HRV-meter

Hoge HRV-baseline

Een hoge HRV-baseline helpt op twee manieren bij stress.

  1. Een stressor levert een lichamelijke stressrespons op. Bij een hoge HRV-baseline is die fysieke stressrespons een stuk minder.
  2. Een hoge HRV-baseline zorgt ervoor dat het herstel op die lichamelijke stressrespons beter is. Dit geldt voor zowel een stressor van fysieke als psychosociale oorsprong.

Het leven is onvoorspelbaar. Daardoor is het lastig om de hoeveelheid stress waaraan je wordt blootgesteld te voorspellen. Maar door een hoge HRV-baseline ben je over het algemeen meer belastbaar en kun je dus beter omgaan met stress.

Reguleren (chronische) stress

Wil jij aan de slag met het verminderen van je (chronische) stress? Ga aan de slag met ons DIY programma en leer je stressniveau te reguleren. Hier krijg je een gratis HRV-meter bij. Meten is immers weten!

Wil je meer informatie? Neem contact met ons op! Onze experts helpen je graag verder.